دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • اتاق فکر چیست؟
  • اتاق فکر دانشگاه علوم پزشکی ایران را بشناسید
  • کارگروه ها
  • هسته های فنی
  • کتابخانه
  • تولیدات و محصولات فنی
  • آرشیو فیلم و عکس
  • اخبار


تحلیل بروکراسی اداری

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۶/۲۷ | 
بروکراسی اداری
     جامعه شناس آلمانی ماکس وبر اولین کسی بود که بروکراسی را بطور رسمی مطالعه کرد و آثار وی منجر به محبوبیت این اصطلاح شد. وبر در مقاله بروکراسی خود که در کتاب اقتصاد و جامعه اش چاپ شده است، اشکال ایده‌آلی از مدیریت عمومی، دولت و تجارت را تشریح کرد. از دیدگاه وبر یک بروکراسی ایده‌آل، چه برای بخش دولتی و چه خصوصی، این مزایا را دارد:
  • تخصصی شدن امور در حد بسیار زیاد
  • جدایی دستگاه اداری از مالکیت سازمان یا وسایل تولید
  • استخدام کارکنان بر اساس توانایی دانش فنی
  • ضبط و نگهداری سوابق و تصمیمات و مقررات اداری
  • ساختار قدرت مبتنی بر سلسله مراتب
  • حاکمیت قوانین و مقررات و غیر شخصی بودن اداره امور سازمان
 
      علارغم مزایایی که بروکراسی می‌تواند برای هر سازمانی داشته باشد اما در واقعیت بروکراسی همچون یک شمشیر دولبه است، از یک طرف عاملی است که افراد را به تابعیت از قوانین و سلسه‌مراتب دعوت می‌کند و از سویی دیگر برای برخی از مهم‌ترین ارزش‌های انسانی می‌تواند تهدیدکننده باشد. در ذیل به برخی از معایب بروکراسی اشاره شده است:
  • عدم انعطاف سازمان در مقابل تغییرات محیطی
  • عدم توجه به ساختار انسانی سازمان توجه
  • عدم توجه به سازمان های غیر رسمی در داخل سازمان
  • طرحی پیچیده مبتنی بر وظیفه
  • کاهش انگیزه کارکنان بدلیل سلسله مراتب خشک اداری عدم انجام عقلانی کارها توسط افراد
  • تضاد بین مدیریت بر اساس تخصص و مدیریت بر اساس انضباط
گاهی اوقات بروکراسی چنان سنگین می‌شود که بر روی عملکرد سازمان تاثیر منفی گذاشته و مانع بزرگی برای رسیدن به اهداف سازمانی می‌شود. کُندی کار، عدم قبول مسئولیت نتایج حاصل از عدم اثربخش بودن اقدامات، تداخل وظایف، ابهام در فرایندهای کاری، نامشخص بودن حیطه مسئولیت و اختیارات، بی­پاسخ ماندن مکاتبات، و موارد مشابه که از تبعات بروکراسی و دیوانسالاریِ موجود است. با توجه به تجربیات و شواهد، بروکراسی سنگین اداری در کشور و به خصوص در بخش دولتی باعث اُفت کارایی و اثربخشی سیستم­ها بوده است و تقریباً تمامی نهادها و سازمان­ها به درجاتی از آن رنج می­برند. بر این اساس قطعاً دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با این مشکل مواجه بوده و جهت ارتقاء مدیریت، لازم است تلاش شود تا حد امکان جریان امور اداری سهل و روان گردد. شناخت ابعاد مختلف این معضل و سطوح آن، همچنین یافتن راهکارهای قابل انجام و موثر برای کاهش اثرات این دیوانسالاری، یکی از کلیدی­ترین اقدامات اصلاحی در نظام مدیریتی دانشگاه می­باشد. بر این اساس بررسی بروکراسی سنگین اداری چالشی است که به عنوان دستورکار اتاق فکر قرار گرفته است و کارگروه‌های اتاق فکر درصدد برآمده‌اند بروکراسی سنگین اداری در دانشگاه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.
 
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 223 بار   |   دفعات چاپ: 12 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر